Obawiam się, że zbliża się poważny kryzys związany z oszustwami — te słowa Sama Altmana obiegły świat przed tygodniem. Podczas panelu dyskusyjnego w waszyngtońskiej siedzibie FED szef OpenAI ostrzegał, że sztuczna inteligencja jest teraz tak biegła w naśladowaniu ludzkich głosów, że może wywołać globalny „kryzys oszustw” w bankowości „bardzo, bardzo szybko”.
Powiedział, że jest przerażony tym, że niektóre banki jako metodę autoryzacji stosują selfie czy próbkę głosu klienta. „To szaleństwo, że wciąż to robią… Sztuczna inteligencja całkowicie zniweczyła większość metod uwierzytelniania stosowanych obecnie przez ludzi, poza hasłami”. Brzmi złowieszczo. Tym bardziej że nowe technologie będą szeroko stosowane przez oszustów: do generowania napisanych lepszym językiem, bardziej sugestywnych maili i SMS-ów phishingowych, do opracowania skuteczniejszych skryptów i scenariuszy do rozmów telefonicznych z ofiarami, do tworzenia dopracowanych graficznie oszukańczych stron internetowych i wreszcie generowania doskonale naśladujących znanych ludzi deepfake’owych wideo.
Przestępców stać na nowe narzędzia, ponieważ oszukańczy biznes przynosi roczne dochody w granicach 1,2 bln dol. Walka z oszustwami finansowymi staje się priorytetowym zadaniem nie tylko dla specjalistów od fraudów, ale całych krajów. Niezbędne są działania legislacyjne dające narzędzia do przeciwdziałania cyberprzestępczości.
Jeszcze większe znaczenie niż obecnie ma kwestia edukacji społecznej, ciągłego ostrzegania i uświadamiania o zagrożeniach ze strony oszustów. Niezwykle ważną rolę na obydwu tych polach mają do odegrania media. W tym duchu „Puls Biznesu” i Bankier.pl po raz drugi inicjują akcję Scamming out! – kampanię informacyjno-edukacyjną, której celem jest wzrost zainteresowania społeczeństwa i czynników decyzyjnych rosnącą skalą zagrożenia ze strony cyberoszustów.
Jesteśmy niezwykle dumni, że do naszej akcji dołączyło liczne grono patronów. Do instytucji, które wsparły nas w ubiegłym roku, dołączył Urząd Ochrony Danych Osobowych. Lista znakomitych partnerów liczy 12 topowych brandów polskiego rynku. Wszystkim dziękujemy za przystąpienie do kampanii. Traktujemy tak liczny udział jako wyróżnienie i zobowiązanie. Scamming out! 2.0 potrwa do końca roku. W ramach kampanii planujemy serię cotygodniowych Scam Alertów i raportów, nagramy kilkanaście wideocastów, zorganizujemy konferencję tematyczną i szereg akcji niestandardowych.
Ruszamy z II edycją kampanii przeciw cyberoszustom. Walka ze scamami staje się globalnym wyzwaniem. Szef OpenAI ostrzega przed światowym kryzysem spowodowanym przez oszustów. Amerykańska senator domaga się wyłączenia Starlinków nad Azją, żeby odciąć gangi oszustów od internetu. Polacy tracą ponad 0,5 mld zł rocznie z powodu scamów. Do końca roku będziemy o tym pisać, nagrywać podcasty i organizować niestandardowe akcje.
„Obawiam się, że zbliża się poważny kryzys związany z oszustwami” – te słowa Sama Altmana obiegły przed tygodniem świat. Szef OpenAI wystąpił w ubiegłą środę w panelu dyskusyjnym w waszyngtońskiej siedzibie Fedu ostrzegał dotyczącym wpływu AI na gospodarkę. To co powiedział zmroziło publiczność i znalazło się na czołówkach biznesowych mediów. Sam Altman przestrzegł, że sztuczna inteligencja jest teraz tak biegła w naśladowaniu ludzkich głosów, że może wywołać globalny „kryzys oszustw” w bankowości. „Bardzo, bardzo szybko” – zaznaczył. Powiedział, że jest przerażony tym, że niektóre banki jako metodę autoryzacji stosują selfie, czy próbkę głosu klienta. „To szaleństwo, że wciąż to robią… Sztuczna inteligencja całkowicie zniweczyła większość metod uwierzytelniania stosowanych obecnie przez ludzi, poza hasłami”.
Brzmi złowieszczo. Tym bardziej że nowe technologie będą używane nie tylko do klonowania głosu i tworzenia deepfajków, ale znajdą szerokie zastosowanie: do generowania napisanych lepszym językiem, bardziej sugestywnych mejli i SMS-ów phishingowych, do opracowania skuteczniejszych skryptów i scenariuszy do rozmów telefonicznych z ofiarami, do tworzenia dopracowanych graficznie oszukańczych stron internetowych i wreszcie generowania doskonale naśladujących znanych ludzie deepfaejkowych filmów wideo, wykorzystywanych do tworzenia fałszywych reklam.
Przestępców stać na nowe narzędzia, ponieważ oszukańczy biznes przynosi roczne dochody w granicach 1,2 bln dolarów.
Walka z oszustwami finansowymi staje się priorytetowym zadaniem nie tylko dla specjalistów od fraudów, ale całych krajów. W poniedziałek Maggie Hassan, senatorka USA, zaapelowała do Elona Muska do wyłączeni sieci Starlink nad Azją Południowo Wschodnią, żeby odciąć lokalne grupy przestępcze od dostępu do internetu. Kambodża, Myanmar, Tajlandia stały się światowym centrum scamów finansowych. W trudno dostępnych obszarach dżungli wyrosły całe miasteczka trudniące się tym procederem. Szacunki ONZ mówią o 150 tys. osób zaangażowanych w oszustwa. W dużej części są to ofiary handlu ludźmi, uprowadzeń. Skoszarowani z centrach telefonicznych szukają ofiar w bogatych krajach Zachodu, nawiązują bliskie relacje, często uczuciowe, manipulują nimi i okradają.
W Polsce tzw. romans scam nie jest jeszcze rozpowszechniony. Jedną z przyczyn jest bariera językowa. Gdy spełni się zapowiedź Sama Altmana i boty zaczną biegle „mówić” po polsku wtedy znajdziemy się na pierwszej linii zagrożenia, jak dzisiaj Amerykanie, Brytyjczycy i Australijczycy.
Już dzisiaj zresztą skala szkód spowodowanych przez oszustów jest ogromna. Straty finansowe przekroczyły 0,5 mld zł w 2024 r. Oszukanych zostało blisko 50 tys. osób. Statystyki NBP wskazują na dynamiczny wzrost zjawiska w tym roku.
Niezbędne są działania legislacyjne dające narzędzia do przeciwdziałania cyberprzestępczości. Jeszcze ważniejszą znaczenie niż obecnie ma kwestia edukacji społecznej, ciągłego ostrzegania i uświadamiania o zagrożeniach ze strony oszustów.
Niezwykle ważną rolę na obydwu tych polach mają do odegrania media. W tym duchu „Puls Biznesu” i Bankier.pl po raz drugi inicjują akcję Scamming out! – kampanię informacyjno-edukacyjną, której celem jest wzrost zainteresowania społeczeństwa i czynników decyzyjnych rosnącą skalą zagrożenia ze strony cyberoszustów. Jesteśmy niezwykle dumni, że do naszej akcji dołączyło liczne grono patronów. Do instytucji, które wsparły nas w ubiegłym roku dołączył Urząd Ochrony Danych Osobowych.
Lista znakomitych partnerów liczy 12 topowych brandów polskiego rynku. Wszystkim dziękujemy za przystąpienie do kampanii. Traktujemy tak liczby udział jako wyróżnienie i zobowiązanie.
Scamming out! 2.0 potrwa do końca roku. W ramach kampanii planujemy serię cotygodniowych Scam Alertów i raportów, nagramy kilkanaście wideocastów, zorganizujemy konferencję tematyczną i szereg akcji niestandardowych.
Zapraszamy do śledzenia przebiegu kampanii w serwisach Pulsu Biznesu i na Bankier.pl, na dedykowanej stronie scammingout.pb.pl oraz na stronie poświęconej wyłącznie akcji: scammingout.pl.


ScamAlert+
Zadbaj o swoje bezpieczeństwo online!
Odwiedź zakładkę Scam Alert, aby uzyskać najświeższe informacje o globalnych oszustwach i zagrożeniach, które mogą Cię dotyczyć – bądź o krok przed cyberprzestępcami.
Przestępcy sięgają po „stare, dobre” metody. Bo są skuteczne
Złodzieje nie mają wakacji. A co więcej, wykorzystują nasze urlopowe roztargnienie, by wykraść oszczędności. Podszywają się pod serwisy z ogłoszeniami, bank, kuriera, a
Nadciąga globalny kryzys oszustw finansowych
Ruszamy z II edycją kampanii przeciw cyberoszustom. Walka ze scamami staje się globalnym wyzwaniem. Szef OpenAI ostrzega przed światowym kryzysem spowodowanym przez oszustów. A
Oszustwa finansowe — stan gry
Scamy finansowe oparte na zaawansowanych technikach manipulacyjnych stają się plagą współczesnych czasów. W obliczu rosnących zagrożeń umiejętność rozpoznawania ataków
Meta zacznie weryfikować reklamodawców
Uderz w stół, a rozwiązanie się znajdzie. Platformy społecznościowe zarzekały się, że robią co mogą, żeby zwalczać scam. Nagle okazało się, że mogą zrobić więcej
Usunięto twój post. I co nam pan zrobisz?
Meta usunęła post z linkiem do analizy dotyczącej oszustw na platformach społecznościowych. Dlaczego? Ponieważ naruszał zasady dotyczące walki z oszustwami na platformach s




Czym jest scam i dlaczego z nim walczymy?
Scam to oszustwo mające na celu wyłudzenie Twoich pieniędzy lub danych, które przestępcy wykorzystują następnie, żeby Cię okraść.
Używają do tego manipulacji, metod socjotechnicznych, fałszywych obietnic, szantażu, gróźb, grają prostymi emocjami jak strach lub chęć szybkich zysków.
Jaki jest nasz cel?
1
Opisanie skali przestępczości związanej z oszustwami finansowymi
2
Przedstawienie metod działania przestępców
3
Prezentacja sposobów radzenia sobie ze scamami w innych krajach
4
Szeroka akcja informacyjna z udziałem partnerów dotycząca oszustw w sieci
5
Edukacja, jak bronić się przed atakami oszustów
6
Angażowanie partnerów publicznych do wspólnego poszukiwania rozwiązań prawnych służących ograniczaniu przestępczości w cyberprzestrzeni




Gdzie zgłosić Scam
Jeśli podejrzewasz oszustwo internetowe, takie jak złośliwa domena czy podejrzana wiadomość SMS, zgłoś to do CSIRT NASK.
Twój szybki ruch może zapobiec kolejnym oszustwom!

Zgłoszenie domeny internetowej:
Natrafiłeś na stronę, która może służyć do wyłudzeń danych lub środków finansowych? Zgłoś ją, korzystając z tego linku.

Zgłoszenie podejrzanej wiadomości SMS
Jeśli otrzymałeś podejrzany SMS z linkiem, prześlij go bezpośrednio na numer 8080 za pomocą funkcji "Przekaż".
Czy kiedykolwiek padłeś ofiarą scamu?



Jeśli tak, chcielibyśmy usłyszeć Twoją historię! Twoje doświadczenie może pomóc innym uniknąć podobnych sytuacji i zwiększyć świadomość na temat oszustw internetowych.
Weź udział w naszej sondzie i podziel się swoimi przeżyciami – to szansa, aby Twoja historia stała się przestrogą dla innych. Razem możemy walczyć z oszustami!